Zaproszenie na FE FEST 09 przesyłlismy też mailem, osobno, bo włączone do cotygodniowej pigułki, rozsadziłoby nam ją po prostu. To przegląd europejskiej filmowej awangardy w animacji i filmowego eksperymentu. Tego, co w kinie jest dziś ożywcze, nowe, choć nie przez wszystkich pewnie akceptowane. Będzie też trochę historii, tego, co tym wszystkim było lub być pragnęło kilkadziesiąt lat temu ale przeważać będą rzeczy najnowsze. Jest jeszcze jeden wzgląd takiego wyróżnienia tego festiwalu, odbywa się on w ramach zorganizowanej przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej oraz Stowarzyszenie Filmowców Polskich i dodatkowo, w ramach Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji. Co, jak się okazuje, obejmuje również sztukę.
Pokazy są bezpłatne i odbywają się w warszawskim kinie Rejs przy Krakowskim Przedmieściu. Obowiązują wejściówki, które są do odebrania w kasie kina od poniedziałku ale nie powinniście mieć problemu z ich dostaniem (my we wtorek nie mieliśmy).
od piątku 19 do niedzieli 22 listopada
kino Rejs, Krakowskie Przedmieście róg Trębackiej (wejście przez kino Kultura)
program festiwalu (kliknij, aby pobrać)
otrzymane przez nas zaproszenie na festiwal
serdecznie zapraszamy na nową w tym roku odsłonę Filmoteki Europejskiej pod tytułem:
Fe FEST 09
Animacja, kino eksperymentalne i nowe formy audiowizualne w ramach Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji.
Warszawa, 19 – 22 listopada, kino Rejs. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej i Stowarzyszenie Filmowców Polskich zapraszają na przegląd europejskiej animacji, kina eksperymentalnego i nowych form audiowizualnych FE FEST 09. Wybór tematyki przeglądu jest ściśle powiązany z hasłem Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji 2009 ustanowionym wspólnie przez Parlament Europejski i Komisję Europejską. To właśnie w filmie eksperymentalnym i animacji, kreatywność i innowacyjność przejawiają się ze szczególną siłą inspirując do nowego postrzegania świata.
Festiwal zostanie zainaugurowany 19 listopada pokazem, podczas którego zostaną zaprezentowane m.in. projekty jednego z najznakomitszych polskich twórców filmów animowanych młodego pokolenia Tomasza Bagińskiego. W programie projekcji znajdzie się między innymi „Kinematograf”, który został zakwalifikowany do końcowego etapu konkursu filmów krótkometrażowych 66 Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji 2009. Zobaczymy również materiały z aktualnie powstających produkcji między innymi pełnometrażowego filmu o Powstaniu Warszawskim pt. „Hardkor 44”. Kolejną atrakcją pokazu inaugurującego festiwal będzie przedpremierowy pokaz „Animowanej Historii Polski”, przygotowywanej na wystawę EXPO 2010 w Szanghaju. .
Dzięki współpracy z Centrum Sztuki WRO z Wrocławia, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie widzowie będą mogli zapoznać się z najciekawszymi zjawiskami w kinie eksperymentalnym i artystycznym. Obok realizacji kina eksperymentalnego
w programie festiwalu znajdą się filmy animowane. Trzy dni festiwalu to więc również prawdziwa uczta dla miłośników animacji.
W drugim dniu przeglądu odbędzie się retrospekcja europejskiej animacji ze szczególnym, uwzględnieniem polskiej szkoły animacji, w ramach trzech bloków tematycznych: „Muzyka”, „Literatura”, „Lalka”. Podczas przeglądu zostaną pokazane nagrodzone i wyróżnione realizacje z ostatnich lat z najważniejszych europejskich festiwali animacji i nowych form audiowizualnych takich jak: Annecy (Francja), Ars Prix Electronica (Austria), Imagina (Francja, Monako), Onedotzero (Wielka Brytania), Animator (Polska). Projekcjom będą towarzyszyły spotkania z twórcami i wykłady wprowadzające.
Prezentowane filmy były nominowane, a nierzadko otrzymało statuetki Oscara.
Są wyrazem innowacyjności, świadczą o kreatywności ich twórców i pozostają niezależnym spojrzeniem na współczesny świat. Składają się na obraz kina awangardowego.
Wstęp na wszystkie pokazy Festiwalu bezpłatny, wejściówki do odebrania w kasach kina Rejs od 16 listopada.
Chorwackie kino eksperymentalne
Pokaz filmów eksperymentalnych przygotowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej ma zainteresować widza niezależną twórczością artystów bałkańskich. Warto zwrócić szczególną uwagę na film Duišana Vukotića, pt. Substitute, nagrodzony Oskarem w 1962 r.
Wprowadzenie do sztuki mediów. Pogadanka audiowizualna
Ilustrowany animacjami wykład na temat współczesnych kierunków w sztuce na podstawie kilku ostatnich edycji Biennale Sztuki Mediów WRO, ma na celu przybliżenie takich zagadnień, jak: interaktywność i performatywność, audiowizualizm, przestrzeń hybrydyczna, relacje między wymiarem dotykalnym i tekstowym, oderwanie obrazu od ekranu czy rozbicie ekranów w przestrzeni.
WRO 09 in tour
Prezentacja najciekawszych prac 13. Biennale Sztuki Mediów WRO 09. Zróżnicowane tematycznie i formalnie obrazy ukazują współczesne nurty i tendencje w zakresie sztuki wideo. Wyrafinowane kompozycje wizualne są jednocześnie próbą nowej, eksperymentalnej narracji otaczającej nas rzeczywistości.
Doors of perception
Pokaz składający się z dziesięciu krótkich form, przygotowany przez Centrum Sztuki WRO ma przede wszystkim zwrócić uwagę na nowe media stające się środkami wyrazu artystycznego. Dzięki nim, mimo niedosłowności przekazu wizualnego w filmie The Garden, widz nie ma żadnych trudności z opowiedzeniem szczegółów historii, choć właściwie nie zostały mu one pokazane. We Frame opowieść nie rozgrywa się bezpośrednio na oczach widzów, ponieważ kamera niejako sama obserwuje toczącą się akcję, przemieszczając się z jednego skrajnego punktu w drugi; Besenbahn z kolei ma nam przypomnieć, że animowany obraz nie mógłby istnieć bez pojedynczych kadrów.
Onedotzero
Onedotzero jest inicjatywą zawiązaną w 1996 r., w odpowiedzi na dynamicznie rozwijającą się twórczość z pogranicza sztuki, reklamy i innych dziedzin, przy zastosowaniu nowoczesnych technik audiowizualnych. Inicjatywa kolekcjonuje wszelkiego rodzaju krótkie formy sztuki filmowej i elektronicznej, aby prezentować je podczas festiwali i przeglądów na całym świecie. Warszawskie pokazy przedstawiają twórczość europejskich autorów prezentowaną podczas przeglądu zorganizowanego przez onedotzero w roku 2008.
Animacja i lalka
Przekrojowa prezentacja dokonań twórców animacji lalkowej. Pokaz otwiera Zemsta operatora z 1911 roku, zrealizowana przez Władysława Starewicza, ojca i niedoścignionego mistrza animacji lalkowej. Punch and Judy (1966) Jana Svankmajera przenosi reguły teatru do filmu, konfrontuje ożywione z nieożywionym, uduchowione z mechanicznym. Bracia Quay, inspirowani prac mistrza w filmie Gabinet Jana Svankmajera (1984) wprowadzają nas w arkana świata animacji. Na koniec szczególnie polecana Madame Tutli-Putli, niesamowita opowieść o zacieraniu różnic między rzeczywistością a światem wyimaginowanym, nagrodzona nominacją do Oscara w 2007 roku.
Animacja i literatura
Prezentacja utworów zainspirowanych klasyką światowej literatury. Brak warstwy słownej skutkuje bogactwem użytego w animacjach języka wizualnego. Aleksander Alexieff interpretuje utwór Gogola Nos za pomocą ekranu szpilkowego. Piotr Dumała rzeźbi i maluje na płytach gipsowych Łagodną Dostojewskiego. Bracia Quay przedstawiają Ulicę Krokodyli Brunona Schulza, tworząc dekoracje i wprowadzając w nie lalki. W interpretacji opowiadania Hemingwaya Stary człowiek i morze Aleksander Petrov nanosi palcami farbę na szkło.
Animacja i muzyka
Jeden z najciekawszych pokazów organizowanych podczas FE Fest 09 stara się przybliżyć widzowi rolę muzyki w animacji. Przegląd rozpoczyna się filmem Rhythmus 21, zrealizowanym przez Hansa Richtera w 1921 roku. Godny polecenia jest jeden z najlepszych filmów w historii animacji światowej, zrealizowany w 1958 roku przez Len Lye, Free Radicals, a także nagrodzone Oscarem za najlepszy krótki film animowany w 1982 roku Tango Zbigniewa Rybczyńskiego. Nagrodzona Oscarem w 2008 roku interpretacja baletu Sergiusza Prokofiewa w Piotrusiu i wilku, aż w końcu światowi klasycy gatunku - bracia Quay i ich najnowszy film Inventorium śladów, zainspirowany twórczością i życiem Jana Potockiego, autora :”Rękopisu znalezionego w Saragossie”, zamykają pokaz.
Annecy 2009
Pokaz filmów krótkometrażowych i debiutów filmowych nagrodzonych, bądź wyróżnionych na Międzynarodowym Festiwalu Animacji Annency 2009, który jest największym międzynarodowym wydarzeniem, poświęconym w całości animacji i od 50 lat promuje animację jako środek artystycznego wyrazu. Rocznie na festiwalu prezentowanych jest blisko 500 filmów. Warszawski pokaz w ramach FE Fest 09 zaprezentuje siedem nagrodzonych w bieżącym roku form krótkometrażowych.
Animator 2008 i 2009
Animator to najmłodszy, a zarazem największy festiwal filmów animowanych w Polsce. Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona była wzajemnym relacjom pomiędzy animacją a ilustrującą ją muzyką. Wielu projekcjom podczas festiwalu towarzyszyła muzyka wykonywana na żywo, zarówno przez trio jazzowe, jak i orkiestrę symfoniczną. Prezentowane podczas FE Fest 09 filmy zostały wybrane spośród obrazów nagrodzonych w latach 2008 i 2009.
Prix Ars Electronica 2008 i 2009
Nagroda Ars Electronica jest przyznawana od 1987 roku podczas dorocznego festiwalu sztuki elektronicznej organizowanego w Linz. W bieżącym roku zgłaszane prace zostały nagrodzone m.in. w kategoriach: animacja komputerowa, muzyka cyfrowa, sztuka hybrydowa, sztuka interaktywna, społeczności cyfrowe, media. Podczas dwóch projekcji w ramach warszawskiego FE Fest 09 zostaną zaprezentowane filmy nagrodzone i wyróżnione w latach 2008 i 2009 roku.
Imagina Trips 2006/2007/2008
Festiwal IMAGINA jest największym organizowanym obecnie wydarzeniem promującym szeroko pojmowaną twórczość cyfrową. Najlepsze spośród prezentowanych podczas dorocznych festiwali obrazy są publikowane w kolekcjach DVD pod nazwą Imagina Trips. Pokaz zamykający FE Fest 09 jest przeglądem 22 filmów, reklam i wideoklipów wyselekcjonowanych przez jury festiwalu IMAGINA w latach 2006, 2007 i 2008. Wysoce emocjonalne, futurystyczne i często przedziwne kreacje przenoszą widza w świat sztuki filmowej trzeciego tysiąclecia.
program festiwalu (kliknij, aby pobrać)