China Expo po raz czwarty w Warszawie
klub kolejny raz patronem targów
W obszernych, przypominających lotniczy hangar halach Centrum MT Polska przy ulicy Marsa w Warszawie stanęło ponad trzysta stoisk, a wielu wystawców dotarło tam prosto z Chin. Bo oczywiście na targach prezentowały się także firmy już tu obecne lub chcące na współpracy z chińskimi firmami skorzystać.
- Polscy przedsiębiorcy stale rozglądają się za możliwościami rozwoju biznesu poza granicami kraju. Chiny to rynek wzbudzający duże zainteresowanie. Jednocześnie wiele osób nie wie, jak rozpocząć i prowadzić z sukcesem współpracę z firmami z Państwa Środka. Targi China Expo Poland to doskonałe miejsce, by bezpośrednio porozmawiać z chińskimi przedsiębiorcami, poznać warunki handlowe, a nawet podpisać pierwsze umowy. Wystawcy, jak co roku, zaprezentowali bogaty wybór produktów, a towarzyszące targom spotkania merytoryczne udzieliły cennych informacji, jak je sprowadzać do Polski, a także jak eksportować swoje towary do Chin – zaznacza Bartosz Sosnowski, prezes MT Polska, organizatora Targów China Expo Poland.
Dobre, bo chińskie
Na takiej opinii, wystawcom towarów z Chin bardzo zależy, nie chcą konkurować samą ceną i już od paru przynajmniej lat, coraz częściej jest to faktem. Wymienianie oferty, jaka będzie zaprezentowana podczas targów jest trudne i nieco nawet nużące, Chiny to bowiem fabryka świata i wręcz trudno znaleźć asortyment, którego by to nie dotyczyło. Będzie to też widoczne w ofercie zaprezentowanej podczas targów. Były propozycje dla gospodarstw, m.in artykuły sanitarne, armatura, szafki łazienkowe, mozaika, ceramiczne dekoracje, pościel, kuchenne akcesoria czy zegary i stacje pogodowe. Nie zabrakło produktów dla ogrodu jak chociażby narzędzi, kosiarek do żywopłotów, glebogryzarek, a także pomp wodnych. Dostępne były też różnorodne narzędzia dla majsterkowiczów, w tym spawarki, piły łańcuchowe, generatory, kompresory, przyrządy tokarskie, śruby do kół, piasty czy nakrętki. Jeśli idzie o oświetlenie, na targach pojawiły się lampy energooszczędne, halogenowe, świetlówki, panele słoneczne lub przełączniki. Można było również zapoznać się z propozycjami różnorodnych tkanin, koronek oraz gotowej odzieży. Do Warszawy przyjechały także chińskie firmy handlujące biżuterią. Zaprezentowały się też firmy polskie i polsko-chińskie, które chcą na ożywieniu kontaktów, tak tych gospodarczych, jak i turystycznych skorzystać. Można było poznać ofertę m.in. szkół językowych, PLL LOT, LYCA Mobile oraz organizacji i firm wspierających współpracę polsko-chińską na tych polach. Ponadto wydarzeniu towarzyszył dział poświęcony aranżacji własnego lokum: Zdrowe Życie Zdrowy Dom - Warsaw Home Expo. Nie zabrakło propozycji zrobienia tego zgodnie z nieco kontrowersyjnymi z punktu widzenia zdrowego rozsądku zasadami feng-schui.
Konferencje i atrakcje
Prezentacja ofert wystawców to jednak nie jedyny, choć z pewnością najważniejszy punkt targów. Ciekawie wyglądała też część konferencyjna, co roku ciesząca się zresztą olbrzymim wręcz zainteresowaniem. Można było dowiedzieć się m.in. jak osiągnąć sukces w eksporcie do Chin, jak bezpiecznie importować z Chin, jak sprawdzić kontrahenta w Chinach, a także rozmawiać i robić biznes z Azjatami.
- Na przestrzeni lat obserwujemy wzrost liczby polskich importerów i jest to zdecydowanie dobra wiadomość. Oznacza bowiem, że rodzime firmy otwierają się na rynki azjatyckie, w tym na dobrze już poznany rynek chiński. To też zasługa chińskich producentów, którzy dostrzegają wymagania europejskich konsumentów i potrafią sprostać rosnącym oczekiwaniom. Decyzje zakupowe polskich importerów nie dają się łatwo prognozować, determinowane są bowiem przez trendy konsumenckie, opłacalność produkcji oraz samego importu. Dla przykładu w ubiegłym roku sprowadzaliśmy bardzo dużo artykułów spożywczych oraz z branży budowlanej. W tym roku zdecydowanie więcej sprzętu medycznego i rozmaitych maszyn, niejednokrotnie bardzo zaawansowanych technologicznie. Niezmiennie sprowadzamy zabawki i akcesoria dziecięce. W poprzednich latach obserwowaliśmy też duże zainteresowanie tekstyliami i funeraliami – zaznacza Piotr Burzyński z firmy Importuj z Nami, pośredniczącej w imporcie z Chin, który poprowadzi spotkanie zatytułowane „Niezbędnik importera - jak bezpiecznie importować”.
To jeszcze nie wszystko. Zobaczyć można też było pokazy chińskich sztuk walki, gry na bębnach czy kaligrafii.
Przy okazji zareklamujemy ten portal, na który powinien zajrzeć każdy, kto myśli o nawiązaniu biznesowych kontaktów z partnerami z Chin. To najkompletniejsze kompendium wiedzy na ten temat w języku polskim. Dla importerów, ale także eksporterów i inwestorów.
Międzynarodowe Targi Polska to operator jednego z najnowocześniejszych obiektów wystawienniczo-eventowych w Polsce - Centrum Targowo-Kongresowego MT Polska - zlokalizowanego przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Obiekt ten jest w pełni dostosowany do organizacji targów, zjazdów, konferencji i eventów (w tym bankietów, koncertów czy zawodów sportowych). Zajmuje łącznie 15 200 mkw., z czego 10 000 mkw. stanowi funkcjonalna i klimatyzowana hala wystawiennicza, 4 000 mkw. teren zewnętrzny, zaś 1 200 mkw. nowoczesne zaplecze konferencyjno-biurowe. Są też organizatorem wielu dużych i ważnych biznesowo imprez targowych, oprócz China Expo Poland między innymi Targów Agroturystyka, Regionalia i Dziedzictwo.
Pol-Chin Consulting to firma w sposób kompleksowy dostarczająca usługi dla biznesu polsko-chińskiego. Jest organizatorem wielu cyklicznych imprez, np. corocznych „Obchodów Chińskiego Nowego Roku” organizowanych wspólnie z Ministerstwem Kultury ChRL oraz Ambasadą ChRL w Polsce, konferencji oraz targów - m.in. China Expo Poland, Auto Expo Parts&Service i Warsaw Home Expo. Ponadto zapewnia obsługę turystyczną chińskich delegacji przyjeżdżających do Europy oraz polskich misji handlowo-targowych do Chin. W ofercie firmy jest też konsulting dla przedsiębiorców zainteresowanych biznesem polsko-chińskim, działalność edukacyjna w zakresie nauczania języka chińskiego (placówka – Chińska Szkoła w Warszawie), działalność wydawnicza (m.in. poprzez portal informacyjny www.plchinese.com), a także usługi cateringowe (sieć restauracji China Town).