administrator
8 lipca

TADEUSZ KANTOR IN MEMORIAM
VI Salonik Artystyczny  

Podczas kolejnego Saloniku Artystycznego, zorganizowanego w ramach naszej Akademii Kultury i Sztuki, odbył się wernisaż wystawy fotografii Czesława Czaplińskiego TADEUSZ KANTOR IN MEMORIAM. Wystawę w gmachu Krajowej Izby Gospodarczej, gdzie siedzibę ma również nasz klub, można było oglądać do 12 sierpnia.


Rok 2015 został ogłoszony przez UNESCO Rokiem Tadeusza Kantora z okazji setnej rocznicy jego urodzin. Z tej okazji, w gmachu Krajowej Izby Gospodarczej, zostanie zaprezentowanych 16 fotogramów autorstwa wybitnego polsko - amerykańskiego fotografika Czesława Czaplińskiego, wykonanych 30 lat temu w Krakowie oraz w Nowym Jorku. Wystawie towarzyszyło wydanie unikatowej - kolekcjonerskiej teki fotografii.

 

kliknij i pobierz zaproszenie na wernisaż w pdf

Organizatorzy: Galeria Stalowa | Akademia Kultury i Sztuki Klubu Integracji Europejskiej

Partnerzy: Krajowa Izba Gospodarcza


Patronat: Okręg Warszawski ZPAP


Patronat medialny: Art Imperium , artinfo.pl, artluk, O.pl, przedsiębiorcy@eu, rynek i sztuka


Czesław Czapliński – fragmenty wspomnień:


Nie trzeba go przedstawiać, ale trudno w jednym zdaniu napisać, kim był. Reżyser, scenograf, aktor, malarz, rzeźbiarz w jednej osobie, a zarazem skomplikowany i trudny w bezpośrednich kontaktach człowiek.  Przez długi czas śledziłem jego nietuzinkową twórczość i bardzo chciałem go spotkać.
 
Postanowiłem spróbować w roku 1982, kiedy przyjechał do Nowego Jorku (jak zawsze do awangardowego teatru La MaMa) z przedstawieniem Wielopole, Wielopole. Skontaktowałem się najpierw z jego asystentem, a zarazem rzecznikiem prasowym, Krzysztofem Miklaszewskim, który powiedział, że postara się mnie przedstawić. Dodał jednak, że za efekt owej próby nie odpowiada. Wszystko zależy bowiem od samego Tadeusza Kantora. Dodał, że nie powinienem być zdziwiony, jeśli w ogóle nie będzie chciał ze mną rozmawiać.
 
O umówionej porze, wejściem dla aktorów wszedłem do Teatru La MaMa, który znajduje się na Manhattanie, w dzielnicy East Village. Krzysztof Miklaszewski powitał mnie słowami: – Teraz albo nigdy! Proszę za mną!
(…)
 

Uszczęśliwiony zacząłem go fotografować, zmieniając aparaty i obiektywy. Po tak dobrym początku, w ferworze pracy, zacząłem Kantora przesuwać z jednej strony sceny na drugą, z krzesła między krzyże…
(…)

 
Kiedy w lipcu 1989 roku cała prasa światowa i polska (ta ostatnia – triumfalnymi tytułami artykułów Centrum Pompidou było nasze) pisała o Kantorze – postanowiłem skorzystać z zaproszenia i go odwiedzić.
 
Jest to bowiem wypadek bez precedensu w historii sztuki, a teatralnej na pewno, że za życia artysty największe autorytety teatralne organizują na jego cześć cały festiwal i sympozjum naukowe Wpływ Kantora – malarza, człowieka teatru i artysty na sztukę XX wieku. Do tego trzeba dodać, że Festiwal Kantorowski, bo taka nazwę nosił, był połączony z niezwykle uroczystymi obchodami dwustulecia rewolucji francuskiej, którym patronował  minister kultury Francji – Jacques Langa.
 
W paryskiej Palais Chaillot dał Kantor cztery przedstawienia: Umarła klasa, Wielopole, Wielopole, Niech sczezną artyści i Nigdy tu nie powrócę. W Centrum Pompidou odbyło się sympozjum, w którym wzięli udział światowej klasy naukowcy, historycy teatru, krytycy, muzycy, reżyserzy, aktorzy z Europy, Ameryki i Japonii. Pokazywano obrazy Kantora, wyświetlano  filmy o artyście. 

 

 


Magazyn przedsiębiorcy
galeria zdjęć