Akademia Kultury i Sztuki KIE zaprasza
Jeszcze do końca lutego możemy oglądać w Koneserze równie udaną co pierwsza wystawę z „kolorowego” cyklu. Po „Czerwonej” przyszedł czas na „Niebieską”. A po niej przyjdzie czas na „Żółtą” i „Zieloną”. Znów był tłok na wernisażu, ale co ważniejsze, prace zaciekawiły, znów były tematem dyskusji. I pochwał. Możemy też już zdradzić, że dla części artystów był to nie tylko sukces artystyczny, ale i komercyjny, prace można bowiem nabyć i część z nich tych nabywców znalazła. Tematy wystaw są nieprzypadkowe - kolor to jako jeden z najważniejszych czynników artystycznej komunikacji. Kolory posiadają bogatą i rozbudowaną symbolikę, która nie dosyć, że zmieniała się na przestrzeni dziejów, to zależna jest także od miejsca i kręgu kulturowego.
Kolory mają także wpływ na nasze emocje, potrafią wywoływać szczęście, niepokój, smutek, energię. Różne barwy zakorzenione w psychice poprzez osobiste doświadczenia jak na przykład wspomnienia z dzieciństwa mogą wywoływać w nas różne stany emocjonalne. Dlatego dla artysty kolor jest sposobem porozumiewania się ze światem, manifestowania idei czy zwracania uwagi na piękno natury.
Zajmujący teren dawnej fabryki wódki pod tą nazwą Koneser łączy w sobie tak różne funkcje jak centrum konferencyjnego, biurową, handlową, a nawet mieszkaniową. Mieści się tam także nawiązujące do tradycji tego miejsca Muzeum Wódki. Wszystko to wymieszane tak dokładnie, że oprócz wydzielonej części wystawienniczej, do tych celów wykorzystywana jest także galeria handlowa i tam właśnie szukać trzeba wystawy.
W ramach wystawy zobaczyć można zarówno prace artystów zaangażowanych czynnie w projekt Power of Art, jak i zaproszonych do wzięcia w niej udziału jako goście. Najpierw wymieńmy tych pierwszych:
Wit Bogusławski – rzeźba | Juliusz Erazm Bolek – grafika poetycka | Julita Delbar – fotografia | Edyta Dzierż – malarstwo | Sławomir Golonko – rzeźby świetlne | Magdalena Hajnosz – malarstwo | Kuba Janyst – malarstwo | Anna Kossakowska – malarstwo | Krzysztof Rodak – malarstwo/ rysunek | Joasia Świerczynska – malarstwo | Magdalena Mag Woźniak – malarstwo | Paweł Zakrzewski – malarstwo
Gościnnie swoje prace prezentują:
Jolanta Betnerowicz – malarstwo | Ewa Chełmecka – obiekt i asamblaż | Marian Figiel – malarstwo | Anna Musiał-Gozdecka – malarstwo | Sara Hupas – rzeźba | Małgorzata Kapłan – malarstwo | Tomasz Jaxa Kwiatkowski – malarstwo | Hanna Kłopotowska – malarstwo | Krzysztof Kopeć – malarstwo | Agnieszka Maj – malarstwo | Anna Daria Merska – malarstwo | Marcina Painta – malarstwo | Magdalena Piwko-Chudzik – kolaż | Agnieszka Potucha – technika autorska | Olga Prokop Miśnikiewicz – rzeźba | Adam Piotr Rutkowski – malarstwo | Anna Sołtysiak – malarstwo | Katarzyna Środowska – malarstwo | Dorota Wulczyńska – malarstwo | Katarzyna Zawierucha – malarstwo.
Wystawa czynna do końca lutego, codziennie w godz. 12.00 – 20.00
Centrum Praskie Koneser
Pasaż Konesera, lokal 20
Wstęp wolny!
NIEBIESKI jako kolor i jako barwa. By wytłumaczyć to najprościej, barwa to to, co widzimy na ekranie monitora, a kolor to to, co wyjdzie z drukarki. Różnica bywa i to całkiem spora.
Niebieski Jest jedną z addytywnych barw podstawowych, zakres światła niebieskiego ma długość fali od około 420 do 490 nm.
Jest najzimniejszą z barw, kojarzy się przede wszystkim z otwartą przestrzenią, niebem, wodą, czystością i chłodem oraz uduchowieniem. W starożytnej Grecji i Rzymie był symbolem najwyższych Bóstw – Zeusa i Jupitera. W starożytnym Egipcie lapis lazuli symbolizował niebo, miejsce przebywania Boga. Aż do XIV wieku w języku polskim „niebieski” oznaczało tyle co „niebiański” – przynależny do nieba.
Kolor niebieski kojarzy się z inteligencją i kreatywnością, i z tego powodu, aby podkreślić innowacyjność i otwartość jest stosowany w identyfikacji wizualnej przez wiele firm z branży IT (IBM, Nokia, Samsung, HP). Kojarzy się z bezpieczeństwem i zaufaniem. Z tego powodu jest często stosowany przez instytucje i firmy, które chcą poprzez identyfikację wizualną zapewnić o swojej pewności i solidności, głównie z sektora finansów (PKO BP, do niedawna PKO SA, Deutsche Bank, Citi Bank), firmy ubezpieczeniowe (Allianz, AXA, Warta) czy linie lotnicze (LOT, Air France, Finnair)
Przez swoją konotację z niebem i wodą, niebieski kojarzy się też z chłodem i czystością, stąd jej powszechne użycie wśród producentów wód, artykułów higienicznych oraz ceramiki sanitarnej. W połączeniu z bielą kolor niebieski jest często stosowany w architekturze w krajach o gorącym klimacie (świetnym przykładem jest tu miasto Szafszawan w Maroku). Ale niebieskie elewacje możemy spotkać także w chłodniejszym klimacie, na przykład wiejskie domy w Polsce bywały malowane na niebiesko, gdyż z tego względu, że kolor ten odstrasza owady.