Forum Biznesu Polska – Emiraty
zaproszenie
Na Forum Biznesu Polska – Zjednoczone Emiraty Arabskie zaprasza nas Krajowa Izba Gospodarcza, która zorganizowała je we współpracy z polską firmą MK Business Link. MK Business Link wspiera nasze firm na rynkach MENASA, co oznacza Bliski Wschód (dla Anglików i Amerykanów to Middle East, czyli Środkowy Wschód) oraz Azji Południowej. Specjalizują się jednak w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, jak o tym świadczy choćby zawodowa kariera założycielki i prezesa firmy Małgorzaty Panek-Kasińskiej. Troszkę więcej o tym, bo nie będzie to tym razem spotkanie typu B2B, służące bezpośredniemu nawiązywaniu kontaktów pomiędzy firmami, a seminarium, a ściślej webinarium, bo odbędzie się online.
Gdyby nie pandemia, w Dubaju trwałoby otwarte w październiku EXPO. Odbędzie się za rok. W trochę nieoczekiwany sposób stanie się zatem ono jednym z tematów webinarium. Bo kto się zagapił lub nie mógł się zdecydować, wciąż może wziąć udział w EXPO. Będzie o szansach, jakie to daje i jak to zrobić. Będzie też oczywiście mowa o współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Emiratami. O tym jak wejść na tamten rynek. O instrumentach wsparcia dla eksporterów. Dowiemy się także, jak wygląda dzisiaj sytuacja z podróżami do Emiratów. Bo bezpośrednio z Polski tam nie polecimy, zakazem lotów objęte są też sąsiedni Katar oraz Oman. Ale na pewno na coś doradzą.
czwartek 26 listopada, godzina 13.00 -15.00
online, na platformie Zoom
W ciągu pół wieku Zjednoczone Emiraty Arabskie przebyły długą drogę. Z ciekawości zajrzałem do dwunastotomowej encyklopedii PWN. Znalazłem je tam pod hasłem Oman Al-Mutsali (zawierający to hasło tom 8 wyszedł w 1965 roku). Encyklopedia wspomina, że są nazywane także Omanem Traktatowym, a XIX wieku ten obszar określano jako Wybrzeże Piratów. Najnowsze dane o liczbie ludności z 1963, mówiły, że jest jej około 110 tysięcy, głównie Arabów. Dziś jest jej już prawie 10 milionów, Arabowie stanowią mniejszość, zresztą i ci Arabowie to w większości imigranci. Rdzenni mieszkańcy, obywatele Emiratów, stanowią mniej niż 12% całej populacji. I to jest najbardziej niezwykła rzecz w Emiratach. Encyklopedia podawała też, że Oman Al.-Mutsali jest krajem rolniczym, ludność zajmuje się głównie uprawą ziemi w nielicznych oazach, koczowniczą hodowlą, rybołówstwem i połowem pereł. Rozpoczęło się już (w 1962 roku) wydobycie ropy, ale nie zdążyło zmienić jeszcze kraju. Podstawowe znaczenie miał wtedy transport juczny i samochodowy. Transport samochodowy swoje znaczenie utrzymał, ale wielbłądy, jeśli coś jeszcze wożą, to turystów. Urządza się też wyścigi wielbłądów i to akurat łączy stare czasy z nowymi. Za to w Dubaju jest metro, a tamtejsze lotnisko jest aktualnie trzecim pod względem przewozów pasażerskich lotniskiem na świecie.
A teraz uwagi praktyczne, dotyczące webinarium. Udział jest bezpłatny, wystarczy się zarejestrować, czas na to mamy do 23 listopada.
Red. RAFAŁ KORZENIEWSKI
Na zdjęciu panorama centrum Dubaju i wieżowiec Burj Khalifa z helikoptera, fot. Tim.Reckman. Wikipedia Commons.