administrator

  zaproszenie na konferencję

więcej


Krajowe Punkty Kontaktowe OECD ds. odpowiedzialnego biznesu od 20 lat stoją na straży ich zasad. Jak sobie z tym radzą?

 

20 lat ma także nasz Krajowy Punkt Kontaktowy OECD i z okazji tej rocznicy zaprasza na międzynarodową konferencję. Wymuszona przez pandemię formuła online ma te zaletę, że pozwoliła na szeroki udział gości z zagranicy, mowa zatem będzie nie tylko o polskich doświadczeniach.

 

Krajowe Punkty Kontaktowe OECD ds. odpowiedzialnego biznesu zostały powołane, aby stać na straży zasad, które zostały ustanowione przez Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, przyjęte przez 35 członków Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Polska jest od 1996 jednym z nich) oraz 13 państw spoza OECD. Pierwsza ich wersja powstała w 1976, obecnie obowiązująca druga wersja w 2011 roku. A przedsiębiorstwa wielonarodowe to po prostu to, co określamy potocznie jako firmy zagraniczne.

 

Czym właściwie są Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych? Bo od tego trzeba zacząć. Wcale nie jest łatwo to wyjaśnić. To zbiór zaleceń dotyczących zasad społecznej odpowiedzialności biznesu, którymi powinny kierować się takie przedsiębiorstwa. Zaleceń, gdyż za ich złamanie nikt nie pójdzie do więzienia, ani nawet nie zostanie ukarany grzywną. Generalnie jednak przedsiębiorstwa starają się do nich stosować, gdyż ich łamanie może zagrozić wizerunkowi dobremu firmy. Firma je łamiąca może się na przykład narazić na bojkot ze strony klientów. Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych są chyba najobszerniejszym skodyfikowanym zbiorem zasad społecznej odpowiedzialności biznesu, a na pewno o największym obszarze oddziaływania.

 

A co, jeśli firma łamie zasady zapisane w Wytycznych? Jeśli nie łamie przy tym krajowych przepisów, nie możemy zwrócić się do sądu, prokuratury czy inspekcji pracy. Możemy to upublicznić, może się zawstydzą? Możemy zorganizować bojkot. Albo zwrócić się do Krajowego Punktu Kontaktowego OECD, który może podjąć się mediacji. Mediacja wydaje się słabym narzędziem, może nakłaniać tylko obie strony do ugody. Ale czy naprawdę tak słabym? Jak to działa w praktyce?

 

Przyznam, iż zaskoczył mnie temat tej rocznicowej konferencji, gdyż wydawało mi się, że z braku skutecznych narzędzi Punkty Kontaktowe OECD niewiele tu jednak mogą zdziałać i jest to strona ich działalności, nad którą lepiej byłoby spuścić zasłonę milczenia. Odwag zmierzenia się z trudnym tematem, czy znaleźli jednak jakiś sposób?

 

Nasz Krajowy Punkt Kontaktowy OECD wielokrotnie zmieniał usytuowanie, najdłużej działając w ramach Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Wtedy się z nim zetknąłem, gdy zorganizował konferencję poświęconą nowej wersji Wytycznych z 2011 roku. Od zeszłego roku działa w ramach Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

 

Poniżej do pobrania program konferencji, a także Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych po polsku.

 

program konferencji (pobierz)

 

Udział w konferencji jest bezpłatny, wymagana jest rejestracja online.

 

red. Rafał Korzeniewski

 

kliknij i pobierz w pdf

 

 

 


Magazyn przedsiębiorcy