Czego możemy nauczyć się od firm rodzinnych?
patronat medialny
Global Business _Local Family – pod tym hasłem po raz drugi odbyło się spotkanie firm rodzinnych, czyli Family Business Week. Organizator, Instytut Biznesu Rodzinnego, agendę każdego dnia tego tygodnia poświęcił jednemu z pięciu obszarów ważnych dla budowania długowieczności firm rodzinnych: wiedzy, władzy, własność, wartości i wizji.
Puentą pięciu dni spotkań było piątkowe wystąpienie dr Adrianny Lewandowskiej – Prezes i Założycielki Instytutu Biznesu Rodzinnego, która wskazywała, że niezwykle istotne jest, by nestor odpowiednio wcześnie zadbał o edukację swoich następców, pozwalając im popełniać błędy, a przez to nabywać doświadczenie, wiedzę i mądrość. „Działając systemowo, zwiększamy uważność na każdą integralną część systemu rodzinnej firmy! To właśnie ta integralność, spójność i wierność wartościom, stanowią o potencjale długowieczności” – podsumowała dr Adrianna Lewandowska.
Każdego dnia uczestnicy spotykali się online na sesjach porannych oraz na wieczornych dyskusjach w gronie międzynarodowych ekspertów takich jak: Guillermo Salazar, Thomas Fediuk, Susanne Bransgrove, Isabel Botero, Juliana Binhote, Rania Labaki, Roman Wieczorek, Szymon Trzebiatowski, Ewa Więcek-Janka, Grażyna Marciniak, Katarzyna Barcińska, Marta Widz, Darek Chełmiński, Katarzyna Marszalik, Tomasz Magda, Michał Gniatkowski, Jarosław Pytkowski, Łukasz Martyniec, Wojciech Jezierski, Zofia Dzik, Anna Bielak - Dworska, Maciej Stradomski, Erika Matwij, Tomasz Mackiewicz. Przez sesje poranne prowadziła uczestników Dagmara Krakówka, sesje wieczorne należały natomiast do dr Adrianny Lewandowskiej oraz zaproszonych gości.
Podczas codziennych spotkań nie mogło zabraknąć przedsiębiorców z największych i najstarszych firm rodzinnych w Polsce i na świecie. Wśród nich pojawili się: Mark Aubry (RHM), John D’Addario (D’Addario, 9 pokoleń), Anders Nystedt (Grönlunds Plåt AB, 5 pokoleń), Benjamin Firmenich (Firmenich, Social Impact), Michał Wypychewicz (ZPUE), Leszek Kaszuba (Jamalex), dr Adam Mokrysz (Mokate), Anna Andre, Robert Andre (Andre Abrasive Articles), Henryk Orfinger (Dr Irena Eris), Piotr Voelkel (Grupa VOX), Justyna Frankowska, Bogusław Kowalski (Graal), Dariusz Stasik (W.P.I.P.), Anna Tępińska – Marcinek oraz Adam Tępiński (Ceramika Paradyż) i Eryk Wtorkowski (LUG). Każdy z przedsiębiorców podkreślał niezwykłą rolę edukacji i rozwoju, a John D’Addario w swoim wystąpieniu stwierdził, że powinna ona trwać przez całe życie.
O tym, jak ważne jest nieustanne kształcenie się i rozwój, opowiadał również jeden z najbardziej wyczekiwanych prelegentów – Zengoro Houshi. Właściciel w 46. pokoleniu i zarządzający najstarszą firmą na świecie, która istnieje w Japonii od ponad 1300 lat – Hoshi Ryokan – mówił, że nie można ustawać w nauce, trzeba wciąż zdobywać wiedzę i przekuwać ją w narzędzia. Chciałby, żeby w tej edukacji sukcesorzy nie tylko zdobywali nowe umiejętności, ale także wzmacniali swój charakter.
W prowadzeniu, zarządzaniu firmą rodzinną, najprawdopodobniej najtrudniejszym zadaniem jest utrzymanie jej przez pokolenia. Dr Lewandowska podkreśla: „Niezmiernie ważne jest, by dzieci nie rosły w cieniu drzewa genealogicznego - powinny otrzymać od rodziców, jak mówi Goethe, zarówno korzenie, jak i skrzydła”.
Partnerami Family Business Week były firmy wspierające przedsiębiorców rodzinnych w codziennych wyzwaniach: House of Skills, MetLife, Abris Capital Partners, Instytut Humanites, Lewandowska i Partnerzy.
Instytut Biznesu Rodzinnego to centrum wiedzy o firmach rodzinnych w Polsce i za granicą. Wiodącą misją działań Instytutu jest profesjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych poprzez doradztwo w zakresie procesu sukcesji, strategii międzypokoleniowych i Konstytucji Firm Rodzinnych, szerzenie wiedzy, dobrych praktyk, prowadzenie i publikowanie wyników badań naukowych oraz wymianę doświadczeń krajowych i zagranicznych. Każdego roku Instytut organizuje szereg wydarzeń́ dedykowanych firmom rodzinnym, które zawsze są unikatową platformą wymiany doświadczeń́ i okazją do nawiązania bezcennych relacji biznesowych.